Filmy
Eroica
Retrospektywa – Bogumił Kobiela
(dramat, nowele filmowe, wojenny)
Polska 1958; 1 godz. 18 min.
reżyseria Andrzej Munk
scenariusz Jerzy Stefan Stawiński
zdjęcia Jerzy Wójcik
muzyka Jan Krenz
obsada: Edward Dziewoński, Ignacy Machowski, Leon Niemczyk, Tomasz Zaliwski, Barbara Połomska, Kazimierz Opaliński, Roman Wilhelmi, Michał Szewczyk, Zofia Czerwińska Stanisław Bareja, Eleonora Lorentz, Bogdan Baer, Emil Karewicz, Roman Hubczenko,Tomasz Lengren, Jerzy Felczyński, Zygmunt Listkiewicz, Henryk Bąk, Mariusz Dmochowski, Roman Kłosowski, Bogumił Kobiela, Tadeusz Łomnicki, Kazimierz Rudzki, Józef Kostecki, Józef Nowak, Wojciech Siemion
opis filmu: Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku Dzidziusiu, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy.
Zezowate szczęście
Retrospektywa – Bogumił Kobiela
(komedia)
Polska 1960; 1 godz. 47 min.
reżyseria Andrzej Munk
scenariusz Jerzy Stefan Stawiński
zdjęcia Jerzy Lipman, Krzysztof Winiewicz
muzyka Jan Krenz
obsada: Bogumił Kobiela, Ciesielska Basia, Helena Dąbrowska, Barbara Kwiatkowska, Krystyna Karkowska, Barbara Połomska, Tadeusz Bartosik, Henryk Bąk, Aleksander Dzwonkowski, Wojciech Lityński, Kazimierz Opaliński, Jerzy Pichelski, Adam Pawlikowski, Wojciech Siemion, Irena Stalończyk, Edward Dziewoński, Wiesław Gołas, Tadeusz Janczar, Wojciech Skibiński, Stanisław Jaworski, Zygmunt Listkiewicz, Zbigniew Cynkutis, Maria Kaniewska, Witold Sadowy, Mariusz Dmochowski, Tadeusz Waczkowski, Andrzej Krasicki, Roman Polański, Wojciech Pokora, Leonard Pietraszak, Ewa Wiśniewska,
Jerzy Dobrowolski, Józef Nowak, Zdzisław Leśniak
opis filmu: Film opowiada w groteskowo-karykaturalnym ujęciu o losach pechowego oportunisty, który w różnych warunkach na przestrzeni dwudziestu lat usiłuje przypodobać się aktualnym władzom. Wszelkie te próby "dobrze widzianych" metamorfoz kończą się fiaskiem. Piszczyk pozostaje antybohaterem, ponieważ kolejnych, bezkrytycznych przemian dokonuje za późno. Piszczyk chce za wszelką cenę dostosować się do aktualnej sytuacji politycznej, lecz z różnych powodów mu się to nie udaje. Pragnie być wzorowym harcerzem ale kompromituje się na defiladzie. Podczas antysemickich ekscesów na uniwersytecie wzięty został za Żyda, kiedy zaś znalazł się wśród bojówkarzy niszczących sklepy żydowskie, pobili go policjanci. Po wojnie los odwraca się wreszcie na korzyść pechowego Piszczyka.
Miasto prywatne
Retrospektywa – Maciej Kozłowski
(dramat sensacyjny)
Polska 1994; 1 godz. 13 min.
reżyseria Jacek Skalski
scenariusz Jacek Skalski
zdjęcia Andrzej Adamczak
muzyka Marcin Krzyżanowski
obsada: Bogusław Linda , Maciej Kozłowski, Maria Gładkowska , Mirosław Baka, Dariusz Gnatowski , Mirosław Zbrojewicz, Krzysztof Zaleski, Krzysztof Kiersznowski, Małgorzata Foremniak, Jan Tesarz, Mariusz Jakus, Piotr Gąsowski, Aleksandra Koncewicz, Maciej Pietrzyk, Piotr Cyrwus, Wojciech Biedroń , Lech Łotocki, Małgorzata Ostrowska-Królikowska, Adam Siemion
opis filmu: Niewielkie podwarszawskie miasteczko. Na jednym z podwórek rządzi paczka małolatów - Ali, Pawlik i „blond bogini" Małgośka, obiekt fascynacji obu „wodzów". Razem piją wino i snują plany na przyszłość. Kilka lat później ta grupa to już młodzieżowy gang. Ali i Pawlik skupiają wokół siebie grupę rówieśników, którzy nie potrafili znaleźć swego miejsca w społeczeństwie, a teraz chcą jedynie wieść wygodne i łatwe życie. Realizują to za pomocą brutalnych napadów i kradzieży. Gdy mija kolejnych parę lat, Ali i Pawlik kierują już lokalną mafią, która nie cofa się przed okrucieństwem i morderstwami, organizuje napady, obraca dużymi pieniędzmi. Na gangsterów przychodzi jednak chwila próby, gdy zaczynają wchodzić w dające duże pieniądze układy z politykami.
Balanga
Retrospektywa – Maciej Kozłowski
(dramat)
Polska 1993; 1 godz. 16 min.
reżyseria Łukasz Wylężałek
scenariusz Łukasz Wylężałek
zdjęcia Krzysztof Tusiewicz
muzyka Voo Voo
obsada: Jacek Pałucha, Paweł Fesołowicz, Jan Tesarz, Marcin Troński, Maciej Kozłowski – porucznik Bąkała, Zofia Merle, Sława Kwaśniewska, Stanisława Celińska, Joanna Żółkowska, Małgorzata Wachecka, Cezary Pazura, Piotr Gąsowski, Małgorzata Bogdańska-Kaczmarska, Grzegorz Klein, Joanna Trzepiecińska, Krzysztof Globisz, Piotr Cyrwus, Andrzej Pośniak, Adam Probosz, Jacek Skalski, Maciej Pietrzyk, Krzysztof Lang, Marek Frąckowiak, Maria Maj-Ratajczak, Marek Frąckowiak, Małgorzata Gudejko, Mieczysław Kadłubowski, Małgorzata Machalica, Włodzimierz Musiał, Marek Obertyn Piotr Siejka
opis filmu: Balanga to "Miasteczko Twin Peaks" po polsku - napisał po premierze filmu Tadeusz Sobolewski. "Nikt mi pewnie nie uwierzy, ale nie oglądałem żadnego filmu Davida Lyncha" - odpowiadał na spotkaniu z widzami Łukasz Wylężałek. I dodawał: "Balanga" jest filmem o nadziei". Słowa to dość przewrotne i prowokacyjne. Tym bardziej że fabularny debiut Wylężałka trudno nazwać optymistycznym. Wręcz przeciwnie - opisuje świat zdegradowany i przerażający, w którym królują strach, chamstwo i agresja. Rzecz dzieje się "na peryferiach polskiej rzeczywistości", na przełomie dwu epok historycznych i porządków społecznych. Akcja filmu zaczyna się od sceny morderstwa. Nocą na pustej ulicy taksówka potrąca poruszającego się z wysiłkiem człowieka. Przestraszony kierowca podnosi swą ofiarę i sadza na ławeczce przy przystanku autobusowym. Potem ucieka. Kiedy poszkodowanego znajduje policja, ten już nie żyje. Rozpoczyna się śledztwo. Prowadzi je miejscowy porucznik z sierżantem - kierowcą. W toku dochodzenia okazuje się, że denatem jest sfrustrowany, zapijaczony nauczyciel z lokalnej szkoły. Śledztwo staje się fabularnym pretekstem do ciągu retrospekcji, rzucających światło na okoliczności śmierci pedagoga. W ten sposób Wylężałek rozpoczyna opowieść o faktycznych bohaterach filmu, dwóch nastolatkach - Strusińskim, zwanym Świętym i Snajperze. Zrealizowany w rekordowo krótkim czasie (30 dni zdjęciowych) "półamatorski" film Wylężałka poraża turpistycznymi pejzażami i moralnym spustoszeniem bohaterów. Ostry, rwany montaż, kryminalna zagadka, a przede wszystkim bezlitosny portret fragmentu polskiej współczesności - to inne charakterystyczne elementy świata "Balangi". Wylężałek ukazał w niej "Polskę z parteru", dla której niewiele znaczą historyczne przełomy, strajki, podwyżki, zmiany rządowych koalicji. Tu każdy następny dzień dodaje się do automatycznie do poprzedniego, egzystuje się wrednie i tandetnie. Czy musi tak być? Czy bohaterowie Wylężałka mogą wydobyć się ze swego upodlenia? Ostentacyjną drastyczność "Balangi" można interpretować tak jak wczesne nowele Hłaski - jako krzyk niezgody wrażliwego twórcy na zeszmacenie człowieka, na jego - czy do końca świadomą i dobrowolną? - degrengoladę. Docenić też wypada odwagę reżysera, który - wbrew swym prowokacyjnym enuncjacjom - zrealizował film niekasowy, za to mówiący trochę prawdy o stanie ducha sporej części Polaków u progu lat dziewięćdziesiątych.
Jutro premiera
Retrospektywa – Kalina Jędrusik
(satyra)
Polska 1962; 1 godz. 21 min.
reżyseria Janusz Morgenstern
scenariusz Janusz Morgenstern / Jerzy Jurandot
zdjęcia Kurt Weber
muzyka Krzysztof Komeda
obsada: Gustaw Holoubek, Irena Malkiewicz, Kalina Jędrusik, Aleksander Bardini, Wieńczysław Gliński, Barbara Krafftówna, Tadeusz Janczar, Edward Dziewoński , Aleksander Dzwonkowski, Ignacy Machowski, Wojciech Siemion, Wanda Łuczycka, Irena Dziedzic, Bohdan Łazuka, Barbara Halmirska, Grzegorz Lasota, Hugo Krzyski, Stefan, Krystyna Sienkiewicz
opis filmu: Dyrektor teatru ma kłopoty z wystawieniem sztuki "Trzeci dzwonek". Główna gwiazda zespołu najpierw zgadza zagrać rolę charakterystyczną, a nie amantki, potem jednak się wycofuje. Reżyser faworyzuje swą przyjaciółkę, Perczykównę, główny amant żąda podwyżki . . . W końcu główną rolę obejmuje suflerka i dzięki temu premiera może się odbyć.
Gdzie jest trzeci król?
Retrospektywa – Kalina Jędrusik
(kryminał)
Polska 1967; 1 godz. 19 min.
reżyseria Ryszard Ber
scenariusz Maciej Słomczyński
zdjęcia Jacek Korcelli
muzyka Adam Walaciński
obsada: Andrzej Łapicki, Alicja Wyszyńska, Wieńczysław Gliński, Tadeusz Kondrat, Maria Wachowiak, Ryszard Pietruski, Kalina Jędrusik, Franciszek Pieczka, Wojciech Pokora Zbigniew Józefowicz, Leon Pietraszkiewicz, Adam Pawlikowski, Zbigniew Płoszaj
opis filmu: Milicja otrzymuje sygnał, że z mieszczącego się w starym pałacu muzeum może zostać skradziony cenny obraz. Na miejsce zostają wysłani kapitan Stefan Berent i porucznik Katarzyna Rogalska. Uchodząca za małżeństwo para ma podmienić arcydzieło na zawierającą nadajnik kopię. To z pozoru proste zadanie komplikuje się, gdy ginie kustosz muzeum, a po budynku zaczyna krążyć kilka kopii obrazu. Śledztwo dowodzi, że wszyscy mieszkańcy pałacu mają coś do ukrycia, od makabrycznych żartów, poprzez romans, aż do morderstwa.
Palec Boży
Retrospektywa – Marian Opania
(psychologiczny)
Polska 1973; 1 godz. 28 min.
reżyseria Antoni Krauze
scenariusz Antoni Krauze,Tadeusz Zawierucha
zdjęcia Jan Hesse
muzyka Zygmunt Konieczny
obsada: Marian Opania, Maciej Englert, Grażyna Chęcińska, Stanisław Marian Kamiński Jerzy Moes, Stanisław Sparażyński, Janusz Zaorski, Michał Szewczyk, Irena Burawska, Maciej Grzybowski,
Tadeusz Schmidt
opis filmu: Młody chłopiec z prowincji, Tadeusz Kasprzak, z uporem stara się o przyjęcie go na studia aktorskie. Między jednym "oblanym" egzaminem, a drugim poznaje życie. Niepowodzenia doprowadzają go w końcu do załamania psychicznego. Po odbyciu kuracji, postanawia dalej walczyć z przeciwnościami losu, wspólnie z wdową po zmarłym przyjacielu.
Piłkarski poker
Retrospektywa – Marian Opania
(komedia)
Polska 1989; 1 godz. 41 min.
reżyseria Janusz Zaorski
scenariusz Jan Purzycki
zdjęcia Witold Adamek
muzyka Piotr Figiel
obsada: Janusz Gajos, Małgorzata Pieczyńska, Marian Opania, Mariusz Dmochowski, Jan Englert, Edward Lubaszenko, Olaf Lubaszenko, Mariusz Benoit Zdzisław Wardejn, Henryk Bista, Piotr Grabowski, Bohdan Łazuka, Dariusz Szpakowski, Janusz Zaorski Bronisław Pawlik, Stefan Szmidt, Adam Baumann, Jan Jurewicz Bohdan Ejmont, Adrianna Biedrzyńska, Grzegorz Warchoł, Andrzej Zaorski, Jerzy Januszewicz, Marek Bargiełowski Borys Marynowski, Jerzy Bińczycki, Dariusz Dziekanowski, Józef Kalita, Krzysztof Zaleski
opis filmu: Klasyczna, polska komedia, której akcja rozgrywa się w środowisku piłkarskim. "Drukowane" mecze, przekupni sędziowie, nieuczciwi działacze - czy tak wygląda rzeczywistość polskiej ligi piłkarskiej? Zajrzyj za jej kulisy...
Plejada najlepszych aktorów oraz ciągle aktualny i gorący temat gwarantują sto pięć minut doskonałej zabawy.
Młody Ahmed (Le jeune Ahmed)
Retrospektywa Kino wg Draguły. Wiara Europy
(dramat)
Belgia, Francja 2019; 1 godz. 24 min.
scenariusz, reżyseria Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
zdjęcia Benoit Dervaux
obsada: Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud, Myriem Akheddiou
opis filmu: Tytułowy bohater to zdolny i błyskotliwy nastolatek. Podczas gdy jego rówieśnicy spędzają czas na beztroskich zabawach, on woli czytanie Koranu, gorliwe modły oraz naukę u zaprzyjaźnionego imama. Mężczyzna umiejętnie podsyca w chłopcu rosnący fanatyzm religijny. Jego zachowanie wkrótce staje się problemem zarówno dla rodziny, jak i nauczycieli. Na skutek niebezpiecznego incydentu Ahmed trafia do ośrodka resocjalizacyjnego. Czy zróżnicowany program reedukacyjny oraz niespodziewana przyjaźń pomogą skruszyć zbudowany przez chłopca mur oparty na fundamentalizmie, nietolerancji i agresji?
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Tajemnica objawienia (L'apparition)
Retrospektywa Kino wg Draguły. Wiara Europy
(dramat)
Francja 2018; 2 godz. 17 min.
scenariusz, reżyseria Xavier Giannoli
zdjęcia Éric Gautier
obsada: Vincent Lindon, Galatéa Bellugi, Patrick d'Assumçao, Anatole Taubman, Elina Löwensohn, Claude Lévèque, Gérard Dessalles, Bruno Georis
opis filmu: W małym miasteczku na południu Francji mieszka młoda dziewczyna, która utrzymuje, że przeżyła objawienie Matki Bożej. Pogłoski o domniemanym cudzie przyciągają na miejsce objawień rzesze pielgrzymów. Reporter znanej francuskiej gazety – Jacques Mayano – otrzymuje z Watykanu zlecenie zbadania tego zdumiewającego zdarzenia. Przedstawiona historia cały czas trzyma widza w napięciu. Z zaciekawieniem wyczekuje on stopniowo odsłanianych kolejnych tajemnic.
Serafina (Seraphine)
Retrospektywa Kino wg Draguły. Wiara Europy
(dramat)
Belgia, Francja 2008; 2 godz. 5 min.
reżyseria Martin Provost
scenariusz Martin Provost, Marc Abdelnour
osada: Ulrich Tukur, Yolande Moreau, Serge Larivière, Nico Rogner, Geneviève Mnich, Sophie Raive, Françoise Lebrun, Adélaïde Leroux, Anne Bennent
opis filmu: Picasso, Rousseau i... Serafina. Prawdziwa historia niezwykłej kobiety, która podobnie jak polski Nikifor, stała się gwiazdą sztuki. Filmowe wydarzenie roku we Francji, wyróżnione siedmioma Cezarami w najważniejszych kategoriach. W 1913 roku niemiecki kolekcjoner Wilhelm Uhde, jeden z pierwszych nabywców dzieł Picassa, wynajmuje mieszkanie w Prowansji, aby pisać i odpocząć od intensywnego paryskiego życia. Do prac domowych zatrudnia Séraphine. Jego zaskoczenie jest olbrzymie, gdy odkrywa, że ta niezwykle charyzmatyczna kobieta obdarzona jest także niespotykanym talentem. Rozpoczyna się przejmująca i wyjątkowa znajomość pomiędzy marchandem malarskiej awangardy XX w. i kobietą wizjonerką.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Złote rybki (Die Goldfische)
Kino znad granicy
(komedia)
Niemcy 2019; 1 godz. 51 min.
reżyseria Alireza Golafshan
autor muzyki Carlos Cipa
scenariusz Alireza Golafshan
obsada: Tom Schilling, Jella Haase, Birgit Minichmayr, Jan Hen-rik Stahlberg, Axel Stein
opis filmu: Oliver, młody karierowicz zarabiający pieniądze jako menadżer zarządzający kapitałem inwestycyjnym swoich klientów, śpieszy się na kolejne ważne biznesowe spotkanie. Niestety jego luksusowa limuzyna utknęła w korku, który nie może być przeszkodą w zbiciu fortuny, więc niecierpliwy przedsiębiorca decyduje się na brawurową jazdę pod prąd, której finał następuje w szpitalu, a kolejną konsekwencją wypadku jest wózek inwalidzki. Klinika rehabilitacyjna, w której ląduje bohater filmu jest koniecznością, ale Oliver nie zamierza się poddać i zrezygnować z prowadzenia interesów.
Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit
Moje dzieciństwo i ja (Der Junge muss an die frische Luft)
Kino znad granicy
(komedia)
Niemcy 2018; 1 godz. 40 min.
reżyseria Caroline Link
scenariusz Ruth Toma
zdjęcia: Judith Kaufmann
obsada: Julius Weckauf, Luise Heyer, Sönke Möhring, Diana Amft, Joachim Król
Opis filmu: Hans-Peter, dziewięcioletni bohater najnowszego filmu Caroline Link, to najmłodszy przedstawiciel wielopokoleniowej zachodnioniemieckiej rodziny. Krótki wycinek z życia ludzi pamiętających jeszcze wojnę, ale już doświadczających efektów cudu gospodarczego lat 70., który oglądamy na ekranie, jest też opowieścią o przemijaniu. Zagłębie Ruhry i miasteczko Recklinghausen, gdzie rozgrywa się akcja filmu, przeobraziło swoje oblicze z przemysłowego na kulturalne. Zmianie uległy też relacje rodzinne. Hans-Peter jest wnikliwym obserwatorem toczącego się obok niego życia i ma wyjątkowy talent, aby obserwacje te wykorzystać w tworzonych na poczekaniu skeczach, dowcipach i parodiach.
Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit
Błąd systemu (Systemsprenger)
Kino znad granicy
(dramat)
Niemcy 2019; 1 godz. 58 min.
reżyseria: Nora Fingscheidt
scenariusz: Nora Fingscheidt
zdjęcia: Yunus Roy Imer
obsada: Helena Zengel, Albrecht Schuch, Gabriela Maria Schmeide, Lisa Hagmeister
opis filmu: Benny, dziewięcioletnia bohaterka nagrodzonego na festiwalu Berlinale filmu Nory Fingscheidt, nie jest, delikatnie mówiąc, łatwym dzieckiem. Naznaczona traumą, oddana przez bezradną matkę pod kuratelę Jugendamtu, osławionego niemieckiego ośrodka opiekuńczego dla dzieci i młodzieży, nie daje się wtłoczyć w wyznaczone przez wychowawców ramy funkcjo-nowania w otaczającym ją świecie. Jeśli nie czuje się komfortowo, jeśli coś jej się nie spodoba, jeśli ktoś chce jej coś narzucić lub ją do czegoś zmusić, Benny protestuje i broni się tak, jak potrafi: krzykiem, atakiem furii, agresywnym zachowaniem, niekiedy próbuje stosować przemoc. Dziewczynka ma za sobą liczne pobyty w klinice psychiatrycznej, nie udało się jej też umieścić w żadnej zastępczej rodzinie, przed jej nieznośnym charakterem kapitulują kolejne domy dziecka. Jedyną osobą, która znajduje z Benny nić porozumienia jest Micha, przydzielony jej specjalny opiekun, pracujący na co dzień z najtrudniejszą, zagrożoną przestępczością młodzieżą. I kiedy między nim a dzieckiem rodzi się jakiś rodzaj więzi, której bohaterka filmu tak bardzo potrzebuje, okazuje się, że kłóci się ona z zasadami zawodu, który wykonuje Micha i młody opiekun musi zniknąć z życia swojej podopiecznej. Reżyserka portretując w swoim filmie system opieki nad dziećmi pozbawionymi możliwości dorastania w rodzinnym domu, stawia pytanie o jego sens. Bo czy można wychowywać kogoś bez zapewnienia mu jakiejkolwiek zastępczej więzi, skoro ta prawdziwa relacja z kimś
bliskim nie może zostać zaspokojona?
Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit
Lotte w Bauhausie (Lotte am Bauhaus)
Kino znad granicy
Niemcy, Czechy 2019; 1 godz. 45 min.
reżyseria Gregor Schnitzler
scenariusz Jan Braren
zdjęcia Christian Stangassinger
obsada: Alicia von Rit-tberg, Noah Saavedra, Jörg Hartmann, Nina Gummich| produkcja: UFA Fiction i Degeto Film, MDR
opis filmu: Lotte, młoda, mądra i utalentowana plastycznie kobieta, pracuje w zakładzie stolarskim ojca, pomagając mu pro-wadzić księgowość, a każdą wolną chwilę wykorzystuje na rysowanie. Podczas zamieszek ulicznych dziewczyna poznaje Paula, studenta Bauhausu i za jego namową postanawia wstąpić w mury nowej, awangardowej szkoły, która od niedawna działa w Weimarze. W wyni-ku tej nieakceptowanej przez ojca decyzji, Lotte będzie zmuszona opuścić dom i zerwać kontakty z rodziną. Obserwując losy nowej studentki poznajemy historię, ideę i mistrzów Bauhausu, najlepszych wychowanków tej szkoły i najbardziej znane projekty, które stały się ikonami nowoczesnego wzornictwa i architektury. Przez filmowe kadry przewijają się sławni artyści i architekci z dyrektorem i założycielem szkoły Walterem Gropiusem na czele. Lotte uczęszcza na zajęcia do Johannesa Ittena i Oskara Schlemmera, przyjaźni się z Josefem Albersem, jego późniejszą żoną, Anni Fleischmann i z Friedl Dicker, zamordowaną później w Auschwitz architektką i projektantką. Film pokazuje też historię emancypacji kobiet. Studentki Bauhausu, choć chętnie przyjmowane na tę uczelnię, wcale nie miały w jej murach łatwo. Zgodnie z męskim wyobrażeniem o kobiecych predyspozycjach, powinny zajmować się tkactwem. Jeśli upierały się, aby pracować nad projektami architektonicznymi lub meblarskimi, były odsyłane z kwitkiem. I tylko niezwykły upór, determinacja i ciężka praca, pozwoliły im realizować własne pasje i zainteresowania.
Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit
Mali Germanie (Kleine Germanen)
Kino znad granicy
(dokumentalno-animowany)
Austria, Niemcy 2018; 1 godz. 30 min.
reżyseria: Mohammad Farokhmanesh, Frank Geiger
scenariusz: Frank Geiger, Armin Hofmann, Mohammad Farokhmanesh
zdjęcia: Marcus Winterbauer
obsada:
opis filmu: Kleine Germanen nie jest typowym filmem dokumentalnym. Zrealizowany przez duet reżyserski Franka Geigera i Mohammada Farokhmanesha obraz, obok wywiadów i materiałów archiwalnych, zawiera część animowaną, która opowiada historię głównej bohaterki filmu, od lat 70. do współczesności. Elsa, wychowywana przez dziadka nazistę, dorasta w kulcie germańskich mitów, dyscypliny, odwagi, szacunku dla tradycji i rodziny oraz pogardy dla innych. To kłóci się z oficjalnym szkolnym programem i z życiem, jakie toczy się poza domem, a podwójna egzystencja nie pozostaje bez wpływu na psychikę dziecka. Elsa szuka więc podobnych sobie ludzi i trafia do środowiska prawicowych ekstremistów, gdzie poznaje przyszłego męża. Jej rodzina wiedzie niespokojne życie, przerywane aktami politycznej i społecznej, później tak-że domowej przemocy. Świat Elsy zachwieje się dopiero, kiedy urodzi dziecko z syndromem Downa, którego ani oj-ciec, ani ludzie, wśród których żyją, nie chcą zaakceptować.Bohaterka filmu jest jedną z tych osób, które zdecydowały się – nie bez konsekwencji – opuścić prawicowo ekstremistyczne środowisko. Elsa żyje w ukryciu (stąd pomysł na animację), inni zdecydowali się wystąpić przed kamerą. Reżyserzy rozmawiają także z politykami reprezentującymi prawicowe partie i ruchy w Niemczech i Austrii, ale też z wywodzącymi się z tej opcji „ekspertami”. Promowany przez nich narodowo--patriotyczny model wychowania i rodziny, staje się, w porównaniu z ofertą liberalnego i opartego na zasadach konkurencji społeczeństwa, coraz bardziej atrakcyj-ny. Twórcy filmu pokazują jego konsekwencje.
Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit
Obrazy bez autora (Werk ohne Autor)
Cykl: Kino znad granicy
(dramat, thriller)
Niemcy 2018; 3 godz. 2 min.
reżyseria: Florian Henckel von Donnersmarck
scenariusz: Florian Henckel von Donnersmarck
zdjęcia: Caleb Deschanel
obsada: Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer, Saskia Rosendahl|
opis filmu: W 2004 roku berliński dziennik „Der Tagesspiegel” opu-blikował artykuł, którego bohaterem był teść Gerharda Richtera, jednego z najsławniejszych współczesnych niemieckich artystów. Ojciec jego żony, lekarz ginekolog w czasie II wojny światowej, jako dyrektor kliniki w Dreźnie, współpracował przy wdrażaniu programu eutanazji dla osób psychiczne chorych. W tym samym szpitalu, przed śmiercią w 1944 roku, została poddana sterylizacji ciotka Richtera, Marianne. Artykuł ten stał się zalążkiem scenariusza filmu Floriana Henkela von Donnensmarcka. Bohater Obrazów bez autora, Kurt Barnert, podobnie jak jego pierwowzór, dorastał pod Dreznem, studiował w NRD malarstwo, a po ucieczce do Zachodnich Niemiec podjął dalszą naukę w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. To tu powstają słynne rozmyte obrazy, których źródłem były rodzinne lub gazetowe zdjęcia, i które w niezwykły sposób splatają losy sprawcy i ofiary. Film Donnersmarcka to nie tylko szkic do biografii wybitnego artysty, to także opowieść o skomplikowanej niemieckiej powojennej historii. Najlepszym jej przykładem są losy ojca Kurta Barnerta i jego teścia. Ten pierwszy, zmuszony do wstąpienia do NSDAP, w powojennej NRD zo-staje pozbawiony możliwości pracy i popełnia samobójstwo, podczas gdy wspomniany wyżej lekarz ginekolog układa się z Rosjanami i nadal świetnie prosperuje. Podobnie jak Życie na podsłuchu, również najnowszy obraz Donnersmarcka, stał się przedmiotem żywej dyskusji w niemieckich mediach., m.in. za sprawą Gerharda Richtera, który zarzucił reżyserowi nadużycie i wypaczenie jego biografii.
Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit
Wacersdorf
Kino znad granicy
(dramat historyczny)
Niemcy 2018; 2 godz. 3 min.
reżyseria: Oliver Haffner
scenariusz: Gernot Krää, Oliver Haffner
zdjęcia: Kaspar Kaven
obsada: Johannes Zeiler, Anna Maria Sturm, Peter Jordan, Fabian Hinrichs, Sigi Zimmerschied|
opis filmu: to niewielka miejscowość położona w Górnym Palatynacie, regionie północno-wschodniej Bawarii. Na początku lat 80., po wyczerpaniu się zasobów węgla brunatnego i zamknięciu okolicznych kopalń, mieszkańcy borykali się z problemami wysokiego bezrobocia, które w szczytowym momencie sięgało nawet 20 procent i było rekordowe w skali całego kraju. Wtedy to u miejscowego wójta pojawiają się politycy i lobbyści z propozycją inwestycji, która raz na zawsze położy kres problemom braku pracy i perspektyw rozwoju. W miej-scowości ma powstać zakład przerobu odpadów
jądrowych, całkowicie bezpieczny i czysty. Hans Schuierer, wójt Wackersdorfu początkowo podchodzi z entuzjazmem do tych planów, później, po spotkaniach z mieszkańcami, którzy są przeciwni tej inwestycji, zmienia zdanie i staje po ich stronie, bio- rąc także aktywny udział w demonstracjach.Protesty, jakie w latach 80. przetoczyły się przez ten region stały się symbolem oporu i sprzeciwu obywateli przeciwko politykom i ich powiązaniom z biznesem. Wackersdorf to film, który rekonstruuje tamte wypadki i pokazuje jak rodzi się społeczeństwo obywatelskie i jaką siłę ma masowy sprzeciw. Cykliczne demonstracje mieszkańców regionu, do których dołączyli ekolodzy i aktywiści przeciwni budowie elektrowni atomowych, gromadziły co niedzielę prawie 100 tyś. ludzi, przeciwko którym wysyłano zastępy policji. Rozwiązanie problemu przyszło całkiem niespodziewanie w 1986 roku, kiedy to wybuch reaktora elektrowni jądrowej w Czarnobylu pogrzebał wszelkie plany w tym zakresie.
Wydano z finansowym wsparciem Fundacji współpracy Polsko-Niemieckiej. Herausgegeben mit finanzieller Unterstützung der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit
Solid Gold
Kozzi Gangsta Film
(thriller polityczny)
Polska 2019; 2 godz. 25 min.
reżyseria Jacek Bromski
scenariusz Jacek Bromski
zdjęcia Arkadiusz Tomiak
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra
Supernova
Kozzi Gangsta Film
(dramat społeczny)
Polska 2019, 1 godz. 18 min.
reżyseria Bartosz Kruhlik
scenariusz Bartosz Kruhlik
zdjęcia Michał Dymek
Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zielona Góra
Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa
Kozzi Gangsta Film
(sensacyjny)
Polska 2019; 2 godz. 13 min.
reżyseria Maciej Kawulski
scenariusz Krzysztof Gureczny
zdjęcia Bartek Cierlica
opis filmu: Po latach odsiadki Franz Maurer wychodzi z więzienia i wkracza w nową Polskę, w której nic nie jest takie, jak zapamiętał. Kto i co czeka na człowieka, który przez ostatnie ćwierć wieku… nie robił nic? Jak odnajdzie się w świecie, w którym dawne zasady i lojalność przestały obowiązywać? Tego dowiemy się, gdy los ponownie połączy Franza i „Nowego”. Ich spotkanie zmieni wszystko.
(dramat)
obsada: Roman Luknár, Ela Lehotská, Miroslav Krobot, David Hartl, Marián Mitaš
opis filmu: Poruszająca historia ojca, który postanowił wytropić zabójców dorastającego syna, postawić ich przed sądem, a zarazem uspokoić swoje wyrzuty sumienia. Kuhn i współscenarzysta Jakub Medvecký inspirowali się wciąż niewyjaśnionym morderstwem studenta Daniela Tupego w 2005 roku. Dramat psychologiczny z elementami thrillera podejmuje temat niesprawiedliwości w społeczeństwie zżeranym przez korupcję. Twórcy ukazują rzeczywistość, w której policja okazuje się bezsilna, a sądownictwo nie jest w stanie skazać ewidentnych sprawców. Kipiący emocjami film spotkał się z żywą reakcją widzów, wciąż mających w pamięci zabójstwo młodego dziennikarza Jána Kuciaka i jego narzeczonej Martiny Kušnírovej.
scenariusz Svetla Tsotsorkova, Svetoslav Ovtcharov
(biograficzny, polityczny, dramat historyczny)
zdjęcia Paweł Edelman
obsada: Petr Kotlár, Lech Dyblik, Nina Šunevič, Ala Sakalova, Aleksiej Krawczenko, Petr Vaněk, Jitka Čvančarová, Barry Pepper, Julian Sands, Udo Kier, Harvey Keitel, Stellan Skarsgård
opis filmu: Adaptacja powieści o holokauście Jerzego Kosińskiego pt. "Malowany ptak". W filmie przedstawiona jest historia sześcioletniego żydowskiego chłopca mieszkającego we wschodniej Europie, ukrywanego przez rodziców w celu uniknięcia nazistowskich obozów koncentracyjnych tworzonych podczas II wojny światowej.
Bezimienny, pozbawiony tożsamości mały chłopiec, uważany jednakowoż przez wielu za Żyda, błąka się po nienazwanych wsiach Europy Wschodniej, napotykając przejawy tak niesamowitego okrucieństwa i dehumanizacji, że wydawać by się mogło, że akcja filmu rozgrywa się w mrokach Średniowiecza, gdy mieszkańcy Starego Kontynentu byli znacznie bardziej prymitywni niż w XX wieku. Jak bowiem określić wyrywanie ludziom gałek ocznych, odrażające psychoseksualne perwersje czy palenie żywego zwierzęcia? A jednak film ma miejsce w trakcie II wojny światowej, a chłopak doświadcza, nierzadko w niemym milczeniu, horrorów, które nie wydarzyły się aż tak dawno, by móc o nich dziś łatwo zapomnieć. I aż trudno zdecydować, czy bardziej przerażające są epizody z udziałem brutalnych tortur, pedofilii i mordowania dla przyjemności, czy jednak przejawiana przez większość napotykanych przez chłopca prostych ludzi ignorancja, zabobonność i święta wiara, że jeśli ktoś jest od nich inny, musi być diabłem wcielonym.
(dramat)
zdjęcia Martin Štrba
Polska 2019; 57 min.
reżyseria Michał Szymanowicz
opis filmu: Film dokumentalny „Polska Toskania” to projekt, nad którym ekipa filmowa pracowała przez rok. Powstał na zlecenie „Gazety Lubuskiej”. Film jest fascynującą podróżą w czasie i przestrzeni, podczas której poznajemy historię lubuskich winnic oraz bogato rozwiniętą bazę enoturystyczną. Spotykamy obecnie działających winiarzy – ludzi, dla których winiarstwo to sztuka, pasja i sposób na życie. Przewodnikiem po winnych zakątkach Ziemi Lubuskiej jest Tomasz Kolecki, wielokrotny Mistrz Polski Sommelierów, ekspert, juror winiarki i gastronomiczny. Ta wędrówka szlakiem wina, tradycji i pasji jest również pretekstem do pokazania piękna regionu. Zachwyt wzbudzają zwłaszcza zdjęcia z lotu ptaka. Dokument „Polska Toskania” to jedyny taki film o naszym regionie i naszym winiarstwie.
reżyseria Barbara Laris, Andrzej Winiszewski
zdjęcia Hubert Bąk