Filmy
3 dni w Quiberon
Cykl: Kino znad granicy
(dramat)
Austria, Francja, Niemcy 2018; 1 godz. 55 min.
reżyseria Emily Atef
scenariusz Emily Atef
zdjęcia Thomas W. Kiennast
muzyka Christoph Kaiser, Julian Maas
obsada Marie Bäumer, Birgit Minichmayr, Robert Gwisdek, Denis Lavant
opis filmu Szkic do portretu Romy Schneider - legendarnej niemieckiej aktorki o międzynarodowej karierze, która zasłynęła w roli księżniczki Sissy, by później zostać gwiazdą artystycznych filmów Sauteta, Viscontiego czy Żuławskiego. W 1981 roku targana wewnętrznymi demonami ikona kina (w tej roli do złudzenia przypominająca ją Marie Bäumer) przebywa na odwyku we francuskim miasteczku Quiberon. Czuje się coraz gorzej, na pomoc wzywa przyjaciółkę Hilde. W ośrodku jest także prasa: zaprzyjaźniony fotoreporter oraz cięty dziennikarz tygodnika "Stern", któremu aktorka zgodziła się udzielić wywiadu. Co przydarzyć się może tej czwórce podczas tytułowych dni na wybrzeżu?
7 uczuć
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat, komedia)
Polska 2018; 1 godz. 56 min.
reżyseria Marek Koterski
scenariusz Marek Koterski
zdjęcia Jerzy Zieliński
muzyka Arkadiusz Grochowski, Marek Koterski
obsada Michał Koterski, Marcin Dorociński, Katarzyna Figura, Małgorzata Bogdańska, Gabriela Muskała, Maria Ciunelis, Andrzej Mastalerz, Tomasz Karolak
opis filmu Radość, złość, smutek, strach, samotność, wstyd i poczucie winy. Adaś Miauczyński powraca do czasów swojego dzieciństwa, kiedy – jak większość z nas – miał spory problem z nazywaniem towarzyszących mu wtedy emocji. Aby poprawić jakość swego dorosłego już życia, postanawia powrócić do tamtego nie do końca – jak się okazuje – beztroskiego okresu, by nauczyć się przeżywania siedmiu podstawowych uczuć. Ta ekstremalnie nieprzewidywalna podróż do przeszłości obfituje w szereg przezabawnych, wręcz komicznych sytuacji, ale niesie za sobą również moc wzruszeń i refleksji.
53 wojny
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat)
Polska 2018; 1 godz. 22 min.
reżyseria Ewa Bukowska
scenariusz Ewa Bukowska
zdjęcia Tomasz Naumiuk
muzyka Natalia Fiedorczuk
obsada Magdalena Popławska, Michał Żurawski, Krzysztof Stroiński, Dorota Kolak, Kinga Preis
opis filmu Anka i Witek są zakochanym w sobie małżeństwem. On jest korespondentem wojennym, który większość dni w roku spędza na wojnie. Ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Anka stara się żyć normalnie, jednak niepewność o życie Witka wygrywa. Zaczyna szykować się na najgorsze.
Ajka
Cykl: Kino europejskie i środkowoeuropejskie
(dramat)
Chiny, Niemcy, Polska, Rosja, Kazachstan 2018; 1 godz. 49 min.
reżyseria Sergei Dvortsevoy
scenariusz Sergei Dvortsevoy, Gennadiy Ostrovskiy
zdjęcia Jolanta Dylewska
obsada Samal Esljamova, Polina Severnaya, Andrey Kolyadov
opis filmu Ajka właśnie urodziła dziecko. Nie ma przyjaciół, stałej pracy i partnera. Nie ma nawet własnego pokoju. Grozi jej śmiertelne niebezpieczeństwo. Wciągnięta w spiralę długów, młoda matka stoi przed najważniejszą decyzją życia: czy powinna oddać dziecko dla jego i swojego dobra?
Aktorka
Cykl: Retrospektywa Elżbiety Czyżewskiej
(dokument)
Polska 2015; 1 godz. 11 min.
reżyseria Kinga Dębska, Maria Konwicka
scenariusz Maria Konwicka
zdjęcia Radosław Ładczuk
opis filmu Dokument przedstawia życie i twórczość Elżbiety Czyżewskiej.
Casting
Cykl: Kino znad granicy
(dramat, komedia)
Niemcy 2017; 1 godz. 31 min.
reżyseria Nicolas von Wackerbarth
scenariusz Nicolas von Wackerbarth, Hannes Held
obsada Andreas Lust, Judith Engel, Milena Dreißig, Corinna Kirchhoff, Victoria Trauttmansdorff, Marie-Lou Sellem, Andrea Sawatzki, Ursina Lardi
opis filmu Z okazji 75 urodzin Rainera Wernera Fassbindera ma powstać remake jednego z jego znanych filmów, Gorzkich łez Petry von Kant. Finansująca ten projekt telewizja publiczna reżyserię zleciła Verze, która do tej pory realizowała filmy dokumentalne. Dla reżyserki jest to duże wyzwanie już na etapie wyboru odtwórczyni głównej roli. W tym ma jej pomóc tytułowy casting. O rolę w filmie ubiegają się cztery aktorki, mniej lub bardziej sławne gwiazdy niemieckiej sceny. Żadna z nich jednak nie wypada przekonująco. Ekipa producencka naciska, aby decyzja o obsadzie zapadła jak najszybciej, ale Vera jest niezdecydowana i wyznacza kolejne terminy przesłuchań.
Ciemno, prawie noc
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(kryminał)
Polska 2019; 1 godz. 54 min.
reżyseria Borys Lankosz
scenariusz Magdalena Lankosz, Borys Lankosz
zdjęcia Marcin Koszałka
muzyka Marcin Stańczyk
obsada Magdalena Cielecka, Marcin Dorociński, Agata Buzek, Piotr Fronczewski, Roma Gąsiorowska, Dorota Kolak, Aleksandra Konieczna, Dawid Ogrodnik
opis filmu Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor (Magdalena Cielecka). Powracająca po latach w rodzinne strony, nieustępliwa reporterka chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna. W trakcie prywatnego śledztwa Alicja – dość nieoczekiwanie – wpada na trop dramatycznych wydarzeń, które swój początek miały dekady temu. Dążąc do odkrycia prawdy, dziennikarka będzie musiała stawić czoła nowemu zagrożeniu oraz temu, przed czym uciekała przez całe dorosłe życie – tajemnicy swojego dzieciństwa i szokującym sekretom własnej rodziny. Z czasem ponura intryga kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji, która na swojej drodze zmierzy się z czystym wcieleniem zła, jak i zyska sojuszników, stojących po stronie dobra. Mroczna i piękna sceneria miasta oraz okolic zamku Książ dopełniają świat barwnych i niebezpiecznych postaci, w którym nasza bohaterka przestaje oceniać rzeczywistość tak jak dotychczas…
Córka trenera
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat)
Polska 2018; 1 godz. 33 min.
reżyseria Łukasz Grzegorzek
scenariusz Krzysztof Umiński, Łukasz Grzegorzek
zdjęcia Weronika Bilska
obsada Jacek Braciak, Karolina Bruchnicka, Bartłomiej Kowalski, Agata Buzek, Piotr Żurawski, Łukasz Grzegorzek, Marta Ścisłowicz, Witold Wieliński
opis filmu Upalne lato. Maciej Kornet (Jacek Braciak) podróżuje po Polsce wraz z 17-letnią córką Wiktorią (Karolina Bruchnicka). Od wielu lat są tylko we dwoje, zawsze razem. Ich trasę wyznaczają zawody w tenisie ziemnym. Ona jest jego oczkiem w głowie, córeczką tatusia i jego wielką chlubą. Chciałby aby była najlepsza. On jest dla niej całym światem. Do czasu, gdy dołącza do nich Igor (Bartłomiej Kowalski), dobrze zapowiadający się zawodnik, którego Maciej Kornet zacznie trenować. Dzięki niemu Wiktoria otworzy się na nowe doznania. Pierwszy papieros, pierwszy kieliszek alkoholu, pierwsza miłość. Cała trójka wyruszy w długą podróż rozklekotanym vanem, podczas której każdy będzie chciał osiągnąć swój cel.
Daleko. Historia drogi dookoła świata
Cykl: Kino znad granicy
(dokument)
Niemcy 2017; 2 godz. 8 min.
reżyseria Gwendolin Weisser, Patrick Allgaier
zdjęcia Gwendolin Weisser, Patrick Allgaier
muzyka Falk Schönfelder, Isaac Friesen, Cloudkicker, Daniel Schaub
opis filmu Daleko... stanowi dokumentację niezwykłej wyprawy, która prowadzi między innymi przez Kaukaz, Bliski Wschód, Azję Południową i Centralną oraz Amerykę Środkową. Choć wyczyn Gwen i Patrika jest bez wątpienia ekstremalny, ich przygoda może stać się uniwersalnym źródłem inspiracji. Daleko... to pogodna opowieść o fantazji i determinacji, która pozwala nam zrealizować nawet najbardziej skomplikowane marzenia.
Donbas
Cykl: Kino europejskie i środkowoeuropejskie
(dramat)
Francja, Holandia, Niemcy, Ukraina, Rumunia 2018; 1 godz. 50 min.
reżyseria Siergiej Łoźnica
scenariusz Siergiej Łoźnica
zdjęcia Oleg Mutu
obsada Valeriu Andriuţă, Evgeny Chistyakov, Georgiy Deliev, Vadim Dubovsky, Konstantin Itunin, Boris Kamorzin, Sergey Kolesov, Svetlana Kolesova
opis filmu Akcja filmu rozgrywa się w Donbasie, wschodnim regionie Ukrainy, kontrolowanym przez liczne grupy przestępcze. Trwa wojna hybrydowa – konflikt pomiędzy ukraińską armią zasilaną ochotnikami a bojówkami separatystycznymi wspieranymi przez rosyjskie oddziały. Koszmar staje się udziałem ludności cywilnej. Z drugiej strony toczy się codzienne życie, a przez ekran przewija się galeria postaci: roześmiana młoda para, skonfundowany niemiecki dziennikarz, którego służby kontrolne biorą za faszystę, czy okradziony właściciel luksusowego auta.
Elena
Cykl: Filmy Zwiagincewa wg Andrzeja Draguły
(dramat)
Rosja 2011; 1 godz. 49 min.
reżyseria Andriej Zwiagincew
scenariusz Oleg Negin, Andriej Zwiagincew
zdjęcia Mikhail Krichman
muzyka Philip Glass
obsada Nadezhda Markina, Andrey Smirnov, Elena Lyadova, Aleksey Rozin
opis filmu Władimir i Elena to starsze małżeństwo mieszkające w luksusowym apartamencie w Moskwie. Pobrali się jako dojrzali ludzie, choć oboje pochodzą z różnych środowisk. Władimir to bogaty, wyrachowany, zimny uczuciowo, skupiony na sobie mężczyzna. Elena jest pielęgniarką, którą pewnego dnia poznał szpitalu. Ich wzajemne relacje przypominają układ. Dzieli ich wiele, ale łączy jedno: on ma pieniądze, ona zapewnia opiekę. Oboje mają dzieci z poprzedniego małżeństwa. Córka Władmira - Katerina, beztroska i zbuntowana dwudziestolatka, nie ma najlepszych relacji z ojcem. Z kolei syn Eleny - Siergiej, bezrobotny próżniak niezdolny do utrzymania żony i dwójki dzieci, co miesiąc liczy na emeryturę matki. Pewnego dnia na skutek ataku serca Władimir trafia do szpitala, gdzie uświadamia sobie, że jego dni są policzone. Podczas odwiedzin nawiązuje nowe relacje z córką. Postanawia, że mimo wszystko to właśnie jej zapisze cały majątek. Elena otrzyma comiesięczną dożywotnią pensję. Nadzieje na finansową pomoc dla syna okazują się płonne. Z nieśmiałej i poddanej żony Elena nagle zmienia się w zdeterminowaną i zdolną do wszystkiego kobietę. Wymyśla tragiczny plan, który na zawsze zmieni życie jej rodziny.
Eter
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat historyczny)
Polska, Ukraina, Węgry, Włochy, Litwa 2018; 1 godz. 57 min.
reżyseria Krzysztof Zanussi
scenariusz Krzysztof Zanussi
zdjęcia Piotr Niemyjski
obsada Jacek Poniedziałek, Andrzej Chyra, Zsolt László, Ostap Vakuliuk, Maria Ryaboshapka, Stanislav Kolokolnikov, Małgorzata Pritulak, Rafał Mohr
opis filmu Początek XX wieku, obrzeża Cesarstwa Rosyjskiego. Doktor podaje śmiertelną dawkę eteru młodej kobiecie, którą pragnie uwieść. Ucieka. Znajduje zatrudnienie w austriacko-węgierskiej twierdzy, gdzie kontynuuje swoje eksperymenty z eterem. Ich celem jest uśmierzenie bólu, ale też manipulowanie ludzkim zachowaniem.
Fuga
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(thriller psychologiczny)
Czechy, Polska, Słowacja 2018; 1 godz. 40 min.
reżyseria Agnieszka Smoczyńska
scenariusz Gabriela Muskała
zdjęcia Jakub Kijowski
muzyka Filip Mísek, Jarosław Kamiński
obsada Gabriela Muskała, Łukasz Simlat, Małgorzata Buczkowska, Zbigniew Waleryś, Halina Rasiakówna, Piotr Skiba, Iwo Rajski, Klara Bielawka
opis filmu Alicja nie pamięta przeszłości, nie wie kim jest. Kiedy po dwóch latach od zniknięcia zostaje odnaleziona przez rodzinę, nie chce wracać do dawnego, zapomnianego życia. Nie pamięta miłości do męża i synka. Z czasem do Alicji wracają urywki wspomnień, tworząc niewyraźny i niepokojący obraz tajemnicy – tego co zdarzyło się w przeszłości. Co jest tą tajemnicą? Czy rodzące się uczucia do przed chwilą poznanych męża i syna pozwolą kobiecie zrozumieć przeszłość i zbudować szczęście swoje i rodziny?
Granica
Cykl: Kino europejskie i środkowoeuropejskie
(fantasy, thriller, romans)
Dania, Szwecja 2018; 1 godz. 41 min.
reżyseria Ali Abbasi
scenariusz Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist
zdjęcia Nadim Carlsen
muzyka Christoffer Berg, Martin Dirkov
obsada Eva Melander, Eero Milonoff, Jörgen Thorsson, Ann Petrén, Sten Ljunggren, Kjell Wilhelmsen, Rakel Wärmländer, Andreas Kundler
opis filmu Wymykająca się wszelkim klasyfikacjom gatunkowym historia koncentruje się na losach szwedzkiej celniczki Tiny z niesamowitym zmysłem powonienia, która wikła się w skomplikowaną moralnie relację z podejrzanym włóczęgą. Czy jej niepokój jest słuszny? Dokąd zaprowadzi śledztwo? Pewne szczególne cechy obojga bohaterów od razu rzucają się w oczy. To nie będzie zwyczajna love story...
Inspekcja pana Anatola
Cykl: Retrospektywa Tadeusza Fijewskiego
(komedia obyczajowa)
Polska 1959; 1 godz. 18 min.
reżyseria Jan Rybkowski
scenariusz Zdzisław Skowroński, Jan Rybkowski, Antoni Marianowicz
zdjęcia Bogusław Lambach
muzyka Henryk Czyż
obsada Tadeusz Fijewski, Barbara Połomska, Aleksander Dzwonkowski, Zygmunt Chmielewski
opis filmu Akcja rozgrywa się współcześnie w fikcyjnym mieście Polski. Inspektor PZU Anatol Kowalski wyjeżdża na urlop do Paryżewa. Przypadkowa zamiana walizek z pewnym polonusem ze Stanów i związana z tym zamiana ubrania powodują, że zostaje uznany za Amerykanina angażującego dziewczęta do filmu. Mimo splotu nieporozumień, licznych i nieprzewidzianych wypadków, takich jak atak roznegliżowanych dziewcząt czy udział w jury konkursu, mającego wyłonić "miss" - Anatol znajduje czas, by wykryć szajkę złodziei damskich kostiumów kąpielowych. Takie bowiem otrzymał polecenie od swego szefa, który wykorzystał jego wyjazd do Paryżewa.
Jak pies z kotem
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat, komedia)
Polska 2018; 1 godz. 42 min.
reżyseria Janusz Kondratiuk
scenariusz Janusz Kondratiuk, Dominik W. Rettinger
zdjęcia Witold Płóciennik
muzyka Bartłomiej Gliniak
obsada Robert Więckiewicz, Olgierd Łukaszewicz, Bożena Stachura, Aleksandra Konieczna
opis filmu Najnowszy film Janusza Kondratiuka, autora niezapomnianych „Dziewczyn do wzięcia”, to słodko-gorzki obraz relacji rodzinnych, dla którego inspiracją jest prawdziwa historia. Pełna ironicznego humoru wizja nieszablonowej rodziny, z jej konfliktami i rywalizacją, niepozbawiona momentów wzruszenia i autentycznej bliskości. Gdy starszy z braci Andrzej, nagle zachoruje, młodszy pomimo różnic i muru nieporozumień jaki przez lata wyrósł między nimi, podejmie się opieki nad potrzebującym pomocy bratem.
Kamerdyner
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat historyczny)
Polska 2018; 2 godz. 30 min.
reżyseria Filip Bajon
scenariusz Mirosław Piepka, Michał S. Pruski, Marek Klat
zdjęcia Łukasz Gutt
muzyka Antoni Łazarkiewicz
obsada Janusz Gajos, Sebastian Fabijański, Marianna Zydek, Anna Radwan, Adam Woronowicz, Borys Szyc, Sławomir Orzechowski, Łukasz Simlat
opis filmu Mateusz Krol (Sebastian Fabijański), kaszubski chłopiec, po śmierci matki zostaje przygarnięty przez arystokratkę Gerdę von Krauss (Anna Radwan) pochodzącą z majętnego pruskiego rodu. Dorasta w pałacu. Rówieśniczką Mateusza jest córka Kraussów Marita (Marianna Zydek). Między młodymi rodzi się miłość. Ojcem chrzestnym chłopca jest kaszubski patriota Bazyli Miotke (Janusz Gajos), który podczas konferencji pokojowej w Wersalu walczy o miejsce dla Kaszub na mapie Polski, a potem buduje symbol jej gospodarczego sukcesu: Gdynię. Traktat wersalski, który daje Polsce niepodległość, jednocześnie sprawia, że Kraussowie tracą majątek i wpływy. Wszyscy bohaterowie czują, że świat, który znali, wkrótce diametralnie się zmieni. Zbliża się II wojna światowa. Wśród żyjących obok siebie Kaszubów, Polaków i Niemców wzbierają niechęć i nienawiść. Tragicznym finałem tych napięć jest brutalny mord w lasach Piaśnicy…
Kapelusz pana Anatola
Cykl: Retrospektywa Tadeusza Fijewskiego
(komedia)
Polska 1957; 1 godz. 28 min.
reżyseria Jan Rybkowski
scenariusz Jan Rybkowski, Zdzisław Skowroński
zdjęcia Bogusław Lambach
muzyka Jerzy Harald
obsada Tadeusz Fijewski, Wieńczysław Gliński, Aleksander Dzwonkowski,
opis filmu Warszawa, lata pięćdziesiąte. Skromny kasjer PZU, pan Anatol, wybierając się z żoną na towarzyskie spotkanie traci nakrycie głowy. Czując się źle bez kapelusza, pośpiesznie kupuje nowy o oryginalnym fasonie. Wracających późnym wieczorem okradają złodzieje, ale na widok kapelusza pana Anatola zwracają wszystko, przepraszając za omyłkę. Od tej pory Anatol będzie znajdował w swych kieszeniach różne cenne przedmioty, co stanie się powodem zazdrości żony. Odnosząc do komisariatu "znaleziska", Anatol spotyka jednego z członków szajki kieszonkowców - Felusia - w identycznym kapeluszu. Postanawia iść tym tropem i sprytnie zdobywa klucze do meliny. W mieszkaniu Felusia zastaje Kicię z kolesiami. Ponieważ nie znają swego szefa, powstaje zabawne qui -pro-quo. Zostaje uznany za "Starego", przywódcę szajki. Chcąc zwrócić uwagę milicji na mieszkanie, częstuje złodziejaszków obficie wódką i nastawia jak najgłośniej muzyczkę. Milicja wyprowadza do wozu uczestników zabawy. Anatol dzięki swej fenomenalnej pamięci pomaga ustalić milicji hasło przestępców. Kapelusz, identyczny jak pana Anatola, jest znakiem rozpoznawczym "inkasentów" szajki. Nawet rzucenie na rynek ogromnej liczby kapeluszy tego fasonu nie zniweczy sukcesu Anatola.
Kobiety mafii
Cykl: Kozzi Gangsta Film
(sensacyjny)
Polska 2018; 2 godz. 18 min.
reżyseria Patryk Vega
scenariusz Olaf Olszewski, Patryk Vega
zdjęcia Mirosław Brożek, Norbert Modrzejewski
muzyka Łukasz Targosz
obsada Olga Bołądź, Agnieszka Dygant, Katarzyna Warnke, Aleksandra Popławska, Julia Wieniawa-Narkiewicz, Bogusław Linda, Piotr Stramowski, Tomasz Oświeciński
opis filmu Po brawurowej akcji policyjnej funkcjonariuszka Bela (Olga Bołądź) zostaje wyrzucona z policji. ABW składa jej propozycję „nie do odrzucenia”. Kobieta przechodzi specjalistyczne szkolenie pod okiem FBI i zostaje operatorem w Wydziale S – oficerem pracującym pod przykryciem, który zostaje umieszczony w grupie przestępczej. Jej misją w roli tajniaczki jest rozpracowanie szlaku przemytu narkotyków przez Grupę Mokotowską sterowaną przez Padrino (Bogusław Linda) – bossa stołecznego półświatka, dla którego ponad wszelką władzą i pieniędzmi najważniejsza jest córka o ksywie Futro (Julia Wieniawa). By zrealizować cel, Bela musi wkupić się w łaski zaufanych ludzi z zarządu mafii: Żywego (Piotr Stramowski), Milimetra (Tomasz Oświeciński), Cienia (Sebastian Fabijański) i Siekiery (Aleksandra Popławska). Podszywając się pod prostytutkę, oficer ABW zostaje kochanką Cienia. Misternie przemyślany plan komplikuje się, gdy w toku nieprzewidzianych zdarzeń w całą intrygę zostaje wmieszana Anka (Katarzyna Warnke) – żona Cienia, manipulowana przez tajemniczą Nianię (Agnieszka Dygant). Wkrótce losy pięciu kobiet przecinają się w punkcie bez odwrotu, a wydarzenia z ich udziałem wstrząsają przestępczą mapą Warszawy.
Kobiety mafii 2
Cykl: Kozzi Gangsta Film
(sensacyjny)
Polska 2019; 2 godz. 18 min.
reżyseria Patryk Vega
scenariusz Olaf Olszewski, Patryk Vega
zdjęcia Mirosław Brożek
muzyka Łukasz Targosz
obsada Angie Cepeda, Agnieszka Dygant, Aleksandra Grabowska, Aleksandra Popławska, Katarzyna Warnke, Piotr Adamczyk, Enrique Arce, Bonson
opis filmu Po przejęciu władzy nad stolicą, gang Niani (Agnieszka Dygant) przygotowuje się do największej akcji przemytniczej w dziejach kraju. Będąca postrachem Warszawy grupa sprowadza do kraju tonę kolumbijskiej kokainy. Kiedy towar znika w podejrzanych okolicznościach, a kartel żąda głów, do Polski trafia śmiertelnie niebezpieczna Aida (Angie Cepeda). Kolumbijka znajduje sojusznika w osobie trójmiejskiego przemytnika – Mata (Piotr Adamczyk). Mafioso od dawna pragnie umocnić swoją pozycję w półświatku, ale jego plany komplikują napięte relacje ze zbuntowaną córką – Stellą (Aleksandra Grabowska). W tym samym czasie na wolność wychodzi Spuchnięta Anka (Katarzyna Warnke). Kochająca luksusy maniakalna zakupoholiczka cudem przeżyła więzienne piekło, po którym z trudem odnajduje się w nowej rzeczywistości. Wystarczy jednak nieoczekiwane zdarzenie, by znalazła się na celowniku ogólnopolskich mediów i z dnia na dzień stała się „mafijną celebrytką”. W tym samym czasie poza granicami, w Maroko, Siekiera (Aleksandra Popławska) przeżywa burzliwy romans z Amirem (Otar Saralidze) – bojownikiem państwa islamskiego. Kiedy mężczyzna ginie w brawurowej akcji z udziałem komandosów GROM-u, pałająca zemstą zabójczyni powraca do Polski. Ma do wypełnienia śmiercionośny plan.
Kresy
Cykl: Dokument
(dokument)
Polska 2018; 1 godz. 22 min.
reżyseria Rafał Bryll
scenariusz Dariusz Chajewski, Witold Głowacki
zdjęcia Jakub Kowalczyk, Piotr Nieporęcki
opis filmu Fabularyzowany dokument o Kresach. Upamiętnia tragedię ludzi oddzielonych od korzeni, upokorzonych i zmuszonych do opuszczenia swoich domów.
Księgarnia z marzeniami
(dramat)
Hiszpania, Niemcy, Wielka Brytania 2017; 1 godz. 50 min.
reżyseria Isabel Coixet
scenariusz Isabel Coixet
zdjęcia Jean-Claude Larrieu
muzyka Alfonso de Vilallonga
obsada Emily Mortimer, Bill Nighy, Patricia Clarkson, Hunter Tremayne, Honor Kneafsey, James Lance, Frances Barber, Reg Wilson
opis filmu Florence Green (Emily Mortimer) szukając sposobu na życie, postanawia otworzyć księgarnię w sennym miasteczku u wybrzeży Anglii. Sprowadza dla mieszkańców dzieła światowej literatury, m. in. ''Lolitę'' Nabokowa oraz ''451 stopni Farenheita'' Bradbury'ego, i u niektórych wywołuje to oburzenie, a u lokalnych elit nawet protest – wszak książki mogą być niebezpieczne! Bardzo wpływowa dama (Patricia Clarkson) zrobi wiele, by zamknąć ten ''sklepik''. Florence jednak będzie konsekwentna. Tym bardziej, że zdobywa sympatię i wsparcie miejscowego miłośnika powieści (Bill Nighy).
Małżeństwo z rozsądku
Cykl: Retrospektywa Elżbiety Czyżewskiej
(komedia)
Polska 1967; 1 godz. 30 min.
reżyseria Stanisław Bareja
scenariusz Krzysztof Gruszczyński
zdjęcia Franciszek Kądziołka
muzyka Jerzy Matuszkiewicz
obsada Elżbieta Czyżewska, Daniel Olbrychski, Bohdan Łazuka, Hanka Bielicka, Bolesław Płotnicki, Bogumił Kobiela, Wojciech Pokora, Jarema Stępowski
opis filmu Joanna, córka dosyć zamożnych handlarzy z dużego bazaru, zakochana jest w Andrzeju, młodym, zdolnym, ale ubogim malarzu. Ojciec dziewczyny, Kazimierz Burczyk, postanawia jednak sam znaleźć dla niej odpowiedniego męża. Sprytny handlarz, nie chcąc ujawnić swych dochodów, szuka kandydata, którego pozycja zawodowa usprawiedliwiałaby posiadanie willi, samochodu i wielu innych dóbr materialnych. W końcu jego wybór pada na Andrzeja, który bezskutecznie usiłuje sprzedać swoje obrazy pod murami warszawskiego Barbakanu. Następuje szereg zabawnych zdarzeń i nieoczekiwanych rozwiązań, których "zaradny" ojciec nie mógł przewidzieć...
Miasto prywatne
Cykl: Kozzi Gangsta Film
(dramat, sensacyjny)
Polska 1994; 1 godz. 13 min.
reżyseria Jacek Skalski
scenariusz Jacek Skalski
zdjęcia Andrzej Adamczak
muzyka Marcin Krzyżanowski
obsada Bogusław Linda, Maciej Kozłowski, Maria Gładkowska, Mirosław Baka, Mirosław Zbrojewicz, Dariusz Gnatowski, Krzysztof Kiersznowski, Krzysztof Zaleski
opis filmu Małe prowincjonalne miasteczko koło Warszawy rządzone jest przez lokalną mafię. Brutalne napady, zuchwałe kradzieże są na porządku dziennym. Trwa walka między Pawlikiem i Alim o szefostwo. Kto jest na czyich usługach i kto dyktuje reguły gry?
Milcząca rewolucja
Cykl: Kino znad granicy
(dramat)
Niemcy 2018; 1 godz. 51 min.
reżyseria Lars Kraume
scenariusz Lars Kraume
zdjęcia Jens Harant
muzyka Christoph Kaiser, Julian Maas
obsada Leonard Scheicher, Tom Gramenz, Lena Klenke, Jonas Dassler, Isaiah Michalski, Ronald Zehrfeld, Florian Lukas, Jördis Triebel
opis filmu Dwaj przyjaciele z małego NRD-owskiego miasteczka Eisenhüttenstadt, które w 1956 roku, kiedy rozgrywa się akcja filmu, nosiło nazwę Stalinstadt, wyjeżdżają czasami do kina w Berlinie Zachodnim. Przed jednym z seansów oglądają kronikę filmową, rodzaj kinowych wiadomości, gdzie pojawiają się informacje o ofiarach powstania węgierskiego, jakie wybuchło w Budapeszcie przeciwko socjalistycznemu systemowi. Na ekranie widać ofiary sowieckiej interwencji, podana też zostaje informacja o śmierci Ferenca Puskasa, znanego piłkarza, ówczesnego idola fanów futbolu. Poruszeni młodzi chłopcy opowiadają całą historię następnego dnia w klasie i proponują uczcić poległych Węgrów minutą ciszy. Budzi to kontrowersję wśród niektórych uczniów, nie chcą wierzyć słowom Thea i Kurta, bo przekaz miejscowych mediów jest zupełnie inny. O wszystkim przesądza głosowanie. Nauczyciel historii, który pojawia się na pierwszej lekcji nie rozumie, dlaczego w klasie nikt nie odpowiada na pytania i nie chce wyjawić powodu zaistniałej sytuacji. Kiedy wreszcie Eric, który nie chciał brać udziału w tym milczącym proteście, zdradza jego przyczynę, jasnym staje się, że niewinna minuta ciszy będzie miała dla młodych, stojących tuż przed maturą, ludzi brzemienne w skutkach konsekwencje.
Miszmasz czyli Kogel Mogel 3
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(komedia obyczajowa)
Polska 2019; 1 godz. 40 min.
reżyseria Kordian Piwowarski
scenariusz Ilona Łepkowska
zdjęcia Filip Marcickiewicz
muzyka Sebastian Krajewski, Marcin Macuk
obsada Grażyna Błęcka-Kolska, Ewa Kasprzyk, Zdzisław Wardejn, Aleksandra Hamkało, Nikodem Rozbicki, Katarzyna Łaniewska, Maciej Zakościelny, Katarzyna Skrzynecka
opis filmu Główna bohaterka Kasia (Grażyna Błęcka-Kolska) nadal mieszka we wsi Brzózki i walczy z niechcianym zalotnikiem Staszkiem Kolasą. Do Polski wraca niespodziewanie jej syn Marcin (Nikodem Rozbicki) i od razu wpada w kłopoty. Chłopak ma pomysł na niecodzienny biznes… W tym czasie w Warszawie w rodzinie Wolańskich wybucha kryzys. Wolańska (Ewa Kasprzyk) – celebrytka i słynna sekstrenerka – wydaje kontrowersyjną książkę. Jej bliscy – mąż (Zdzisław Wardejn) i córka Agnieszka (Aleksandra Hamkało) – buntują się i uciekają z domu. Postanawiają najpierw odwiedzić Piotrusia (Maciej Zakościelny), który dziś wiedzie wygodne życie u boku żony Marleny (Katarzyna Skrzynecka). Następnie ruszają w nieznane, a finał tej wycieczki znów przejdzie do legendy!
Niemiłość
Cykl: Filmy Zwiagincewa wg Andrzeja Draguły
(dramat)
Belgia, Francja, Niemcy, Rosja 2017; 2 godz. 7 min.
reżyseria Andriej Zwiagincew
scenariusz Oleg Negin, Andriej Zwiagincew
zdjęcia Mikhail Krichman
muzyka Evgueni Galperine, Sacha Galperine
obsada Maryana Spivak, Aleksey Rozin, Matvey Novikov, Aleksey Fateev, Marina Vasilyeva, Andris Keiss, Natalya Potapova, Sergey Borisov
opis filmu Borys (Aleksiej Rozin) i Żenia (Marjana Spivak), mieszkańcy wielkiego miasta we współczesnej Rosji, mają się rozstać. Nie mogą znaleźć wspólnego języka, a ich kontakty ograniczają się do wybuchowych kłótni, w których wyliczają wzajemne urazy. Oboje żyją na niezłym poziomie. Mają nowych partnerów, z którymi chcą jak najszybciej związać się na stałe. Przeszkodą w ułożeniu życia od nowa może okazać się ich 12-letni, niechciany syn Alosza. Rodzice nie mają z nim kontaktu. Borys i Żenia swój plan chcą zrealizować, nawet jeśli będzie to oznaczało porzucenie dziecka.
Odnajdę cię
Cykl: Kozzi Gangsta Film
(sensacyjny, thriller)
Polska 2018; 1 godz. 23 min.
reżyseria Beata Dzianowicz
scenariusz Beata Dzianowicz
zdjęcia Jacek Petrycki
muzyka Mariusz Goli
obsada Ewa Kaim, Dariusz Chojnacki, Michał Żurawski, Piotr Stramowski, Mirosław Haniszewski, Zofia Stelmach, Mirosław Kotowicz, Bartłomiej Błaszczyński
opis filmu Trwa policyjna obława na żołnierza (Dariusz Chojnacki), który ma na sumieniu niemal wszystkich członków swojego oddziału. Przestępcę udaje się zwabić w pułapkę, ale doświadczona policjantka Justa (Ewa Kaim) popełnia prosty błąd i ścigany wymyka się obławie. W konsekwencji uchybień, kobieta zostaje wysłana na przymusowy urlop. Ambicja dyktuje jej jednak inne rozwiązanie. Zamiast zająć się narastającymi problemami we własnej rodzinie, porzuca wszystko i wraca do miasteczka swojego dzieciństwa, gdzie dorastał również jej przeciwnik. Podczas gdy Justa szuka tropów, mogących doprowadzić ją do kryjówki przestępcy, on sam dociera do jej bliskich i porywa córkę policjantki – Lenę. Postawiona pod ścianą, szantażowana kobieta, by odzyskać swoje życie i uratować dziecko, będzie musiała popełnić przestępstwo, wystawiając na śmierć Grzegorza (Piotr Stramowski) – ostatniego ocalałego z oddziału przestępcy. Próbując wybrnąć z sytuacji, policjantka rozpocznie morderczą grę z prześladowcą. Stawką w zaciętym pojedynku na spryt i intelekt będzie życie jej ukochanej córki.
Pan Anatol szuka miliona
Cykl: Retrospektywa Tadeusza Fijewskiego
(komedia obyczajowa)
Polska 1958; 1 godz. 13 min.
reżyseria Jan Rybkowski
scenariusz Krzysztof Teodor Toeplitz, Andrzej Nowicki
zdjęcia Bogusław Lambach
muzyka Jan "Ptaszyn" Wróblewski
obsada Tadeusz Fijewski, Maria Gella, Andrzej Szczepkowski, Kazimierz Opaliński, Stanisław Jaworski, Stefan Bartik, Michał Szewczyk, Ludwik Benoit
opis filmu Kolejne przygody pana Anatola (Tadeusz Fijewski), który tym razem stara się pomóc młodej i niewinnej dziewczynie. Iwona (Barbara Kwiatkowska) wygrywa milion w totolotka, jednak jej fortuną jest zainteresowana pewna szajka. Pan Anatol, chcąc udaremnić plany złoczyńców, sprowadza na siebie kłopoty.
Pitbull. Ostatni pies
Cykl: Kozzi Gangsta Film
(sensacyjny)
Polska 2018; 2 godz. 4 min.
reżyseria Władysław Pasikowski
scenariusz Władysław Pasikowski
zdjęcia Maciej Lisiecki
muzyka Radosław Łuka
obsada Marcin Dorociński, Krzysztof Stroiński, Doda, Rafał Mohr, Cezary Pazura, Adam Woronowicz, Marian Dziędziel, Agnieszka Kawiorska
opis filmu Kiedy ginie Soczek, partner Majamiego, policjanci z wydziału terroru rozpoczynają dochodzenie. Schwytanie sprawcy uważają nie tylko za swój obowiązek, ale też punkt honoru. Niestety, wydział jest przetrzebiony zmianami organizacyjnymi i zwolnieniami. W tej sytuacji, aby stawić czoła gangsterom, stołeczny komendant ściąga do Warszawy rozproszonych po prowincji, doświadczonych policjantów. W stolicy pojawiają się Despero, Metyl oraz – prosto z Waszyngtonu – Nielat, zwany obecnie Quantico. Tymczasem w walce o dominację nad miastem, toczonej między gangami z Pruszkowa i Wołomina, pojawia się trzeci, znaczący gracz – Czarna Wdowa...
Powrót
Cykl: Filmy Zwiagincewa wg Andrzeja Draguły
(dramat)
Rosja 2003; 1 godz. 45 min.
reżyseria Andriej Zwiagincew
scenariusz Vladimir Moiseenko, Aleksandr Novototskiy-Vlasov
zdjęcia Mikhail Krichman
muzyka Andrey Dergachev
obsada Ivan Dobronravov, Vladimir Garin, Konstantin Ławronienko, Galina Petrova, Nataliya Vdovina
opis filmu Film opowiada historię dwóch nastoletnich chłopców, których ojciec niespodziewanie powraca do domu po dwunastu latach nieobecności. Już następnego dnia zabiera synów w daleką podróż na opuszczoną wyspę. Z każdym kolejnym dniem cel wspólnego wyjazdu wydaje się braciom coraz bardziej zagadkowy, a czas spędzony z nagle odzyskanym ojcem staje się dla nich sprawdzianem dojrzałości i męskości. Będą się tu ścierać miłość i nienawiść, ambicje i charaktery, potrzeba autorytetu z potrzebą wolności.
Powrót
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat)
Polska 2018; 1 godz. 46 min.
reżyseria Magdalena Łazarkiewicz
scenariusz Magdalena Łazarkiewicz, Katarzyna Terechowicz
zdjęcia Wojciech Todorow
muzyka Antoni Łazarkiewicz
obsada Sandra Drzymalska, Agnieszka Warchulska, Katarzyna Herman, Mirosław Kropielnicki, Tomasz Sobczak, Stanisław Cywka, Dawid Rostkowski, Bartosz Gelner
opis filmu „Powrót” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, historia 19-letniej Uli, dziewczyny z małej miejscowości, która została porwana i zmuszona do prostytucji w Niemczech. Po 2 latach udaje jej się uciec i wrócić do rodzinnego miasteczka, gdzie spotyka się ze społecznym odrzuceniem. Nie uzyskuje wsparcia nawet wśród najbliższej rodziny. Ula, mimo iż została skrzywdzona psychicznie i seksualnie, nie zamierza odgrywać roli ofiary. Buntuje się przeciwko wszechobecnej hipokryzji społeczności. W jej otoczeniu głosi się chrześcijańskie zasady miłości bliźniego, ale w codziennym życiu nikt tych zasad nie stosuje. Co więcej, chrześcijańskie miłosierdzie rozumiane jest opacznie i fałszywie, bo pozwala pod sztandarem wiary boleśnie krzywdzić. Nawet najbliższych.
Ułaskawienie
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat)
Czechy, Polska, Słowacja 2018; 1 godz. 40 min.
reżyseria Jan Jakub Kolski
scenariusz Jan Jakub Kolski
zdjęcia Julian A. Ch. Kernbach
muzyka Dariusz Górniok
obsada Grażyna Błęcka-Kolska, Jan Jankowski, Michał Kaleta, Krzysztof Globisz, Michał Malinowski, Michał Kowalski, Dobromir Dymecki, Wojciech Mecwaldowski
opis filmu Historia o rodzicach żołnierza opowiadana z perspektywy ich siedemnastoletniego wnuka Janka. Wpisana w dramatyczne wydarzenia w powojennej Polsce, zawiera jednak unikalną treść: fabuła skupia się przede wszystkim na sile i odwadze rodziców, pokazując ich walkę o odzyskanie godności i równowagi po utracie syna.
Utoya, 22 lipca
Cykl: Kino europejskie i środkowoeuropejskie
(dramat)
Norwegia 2018; 1 godz. 30 min.
reżyseria Erik Poppe
scenariusz Anna Bache-Wiig, Siv Rajendram Eliassen
zdjęcia Martin Otterbeck
muzyka Wolfgang Plagge
obsada Andrea Berntzen, Aleksander Holmen, Solveig Koløen Birkeland, Brede Fristad, Elli Rhiannon Müller Osbourne, Jenny Svennevig, Ingeborg Enes, Sorosh Sadat
opis filmu Główna bohaterka filmu, 18-letnia Kaja, przebywa na obozie wraz ze swoją młodszą siostrą oraz grupą przyjaciół. Spotykamy się z nimi na 12 minut przed pierwszym wystrzałem na wyspie Utoya, 22 lipca 2011 roku, słonecznego dnia, który potem zapisze się w historii jako najgorszy w historii współczesnej Norwegii. Uczestnicy wyjazdu już wiedzą o bombie zdetonowanej przez Andersa Behringa Breivika w centrum Oslo. Ale czy to możliwe, by prawicowy ekstremista był teraz na wyspie? Nikt nie spodziewa się, że za chwilę w ich życiu rozegra się najgorszy z możliwych scenariuszy.
Via Carpatia
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat)
Czechy, Macedonia, Polska 2018; 1 godz. 30 min.
reżyseria Klara Kochańska, Kasper Bajon
scenariusz Klara Kochańska, Kasper Bajon, Julia Kijowska, Piotr Borowski
zdjęcia Zuzanna Kernbach, Julian A. Ch. Kernbach
obsada Julia Kijowska, Piotr Borowski, Dorota Pomykała, Bajram Severdžan
opis filmu Jest rok 2016. Polacy żyją mistrzostwami świata w piłce nożnej. Z mediów docierają również coraz bardziej niepokojące wieści na temat konfliktu w Syrii i fali uchodźców uciekających do Europy przez tzw. "szlak bałkański". Julia i Piotr są dobrze sytuowaną parą z dużego miasta. Po ciężko przepracowanym roku marzą im się wakacje. Plany zmienia im matka Piotra, która prosi go o sprowadzenie do Polski jego ojca - uchodźcę, przebywającego w obozie na grecko-macedońskiej granicy. Piotr nie miał z ojcem kontaktu od 30 lat. Jednak mimo swoich wątpliwości i oporu Julii, postanawia spełnić prośbę matki. Dystans dzielący ich eleganckie mieszkanie w Warszawie od obozów uchodźców w Grecji i Macedonii to niespełna 2000 km. Julia i Piotr uświadamiają sobie, jak blisko ich komfortowego życia dzieje się to, co dotychczas widzieli tylko w telewizji.
Walc w alejkach
Cykl: Kino znad granicy
(dramat)
Niemcy 2018; 2 godz. 5 min.
reżyseria Thomas Stuber
scenariusz Clemens Meyer, Thomas Stuber
zdjęcia Peter Matjasko
obsada Franz Rogowski, Sandra Hüller, Peter Kurth, Andreas Leupold, Michael Specht, Ramona Kunze-Libnow, Henning Peker, Steffen Scheumann
opis filmu Christian rozpoczyna pracę jako osoba odpowiedzialna za wykładanie towaru na sklepowe półki i zaczyna poznawać skomplikowane, nieco surrealistyczne zaplecze wielkiego supermarketu. Młody mężczyzna nawiązuje też nowe znajomości, a w jednej z koleżanek z pracy, Marion, nawet się zakochuje. Niestety, wybranka jego serca jest już mężatką, a dodatkowo pewnego dnia idzie na dłuższe zwolnienie lekarskie. Wówczas Christian wpada w emocjonalny dół i niewiele brakuje, by demony jego starego życia znów go dopadły.
Wieś pływających krów
Cykl: Dokument
(dokument)
Polska 2017; 1 godz. 18 min.
reżyseria Katarzyna Trzaska
scenariusz Katarzyna Trzaska
zdjęcia Kacper Czubak, Andrzej Wojciechowski
opis filmu Troje młodych berlińczyków ze wspólnoty Spirit Center, dbającej o duchowy rozwój swoich członków za pomocą jogi, medytacji, szamańskich rytuałów czy lekcji przetrwania w lesie, postanawia udać się na polską wieś. Jak na prawdziwych pielgrzymów przystało, Ellen, Mario i Jon jadą na Wschód, aż pod granicę Polski z Białorusią, gdzie od miejscowego gospodarza, Stanisława, wynajmują stuletni drewniany dom. Chcą spędzić tu wakacje, pracować w polu i być blisko natury i kultury - ich zdaniem nieskażonych jeszcze cywilizacją.
Wszystko na sprzedaż
Cykl: Retrospektywa Elżbiety Czyżewskiej
(dramat)
Polska 1968; 1 godz. 34 min.
reżyseria Andrzej Wajda
scenariusz Andrzej Wajda
zdjęcia Witold Sobociński
muzyka Andrzej Korzyński
obsada Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska, Andrzej Łapicki, Daniel Olbrychski, Witold Holtz, Małgorzata Potocka, Elżbieta Kępińska, Bogumił Kobiela
opis filmu W czasie realizacji filmu nie zjawia się na planie aktor kreujący główną rolę. Karkołomny skok do pociągu wykonuje za niego reżyser. Ela (Elżbieta Czyżewska) - żona aktora i dawna miłość reżysera oraz Beata (Beata Tyszkiewicz) - żona reżysera i dawna miłość aktora, starają się go odnaleźć. W trakcie tych poszukiwań dociera do nich wiadomość, że zginął, wyskakując z pędzącego pociągu. Reżyser nie wie, co zrobić z nieukończonym filmem.
Zabawa, zabawa
Cykl: Kino polskie. Filmy z lat 2018-2019
(dramat, komedia)
Polska 2018; 1 godz. 28 min.
reżyseria Kinga Dębska
scenariusz Kinga Dębska, Mika Dunin
zdjęcia Andrzej Wojciechowski
muzyka Michal Novinski
obsada Dorota Kolak, Agata Kulesza, Maria Dębska, Marcin Dorociński, Barbara Kurzaj, Mirosław Baka, Dorota Landowska, Przemysław Bluszcz
opis filmu 40-letnia prokurator Dorota (Agata Kulesza) pije, by – jak sama mówi – „nie zwariować”. Zasłaniając się immunitetem, ukrywa wszystkie wykroczenia popełnione „pod wpływem”. Skutecznie pomaga jej w tym mąż, znany polityk (Marcin Dorociński). Studentka Magda (Maria Dębska) lubi ostro imprezować, ale świetnie się uczy i ma super pracę, więc nikt nie robi jej z tego wyrzutów. Dla szanowanej chirurg – Teresy (Dorota Kolak) każdy pretekst jest dobry, żeby się napić. Alkoholu nie odmawia sobie nawet w pracy, w szpitalu dziecięcym, którego jest ordynatorem. Wkrótce, w życiu każdej z kobiet nastąpią wydarzenia, po których ich problem przybierze na sile. Czy wspierane przez rodziny i przyjaciół bohaterki zdążą go w porę pokonać?
Zagubiona
Cykl: Kino znad granicy
(dramat)
Niemcy 2018; 1 godz. 31 min.
reżyseria Felix Hassenfratz
scenariusz Felix Hassenfratz
zdjęcia Bernhard Keller
obsada Maria Dragus, Clemens Schick, Enno Trebs, Anne Weinknecht
opis filmu Mała miejscowość w południowych Niemczech. Nastoletnie siostry Maria i Hannah mieszkają pod jednym dachem z owdowiałym ojcem. Pewnego dnia w miasteczku pojawia się młody stolarz Valentin, który zostaje zatrudniony przy remoncie lokalnego kościoła. Mężczyzna wkracza w życie bohaterów i stara się nawiązać intymną więź z Marią. Z biegiem czasu odkrywa jednak, że jej na pozór kochająca się rodzina skrywa w sobie mroczne sekrety.
Żona dla Australijczyka
Cykl: Retrospektywa Elżbiety Czyżewskiej
(komedia romantyczna)
Polska 1963; 1 godz. 32 min.
reżyseria Stanisław Bareja
scenariusz Hieronim Przybył, Roman Niewiarowicz
zdjęcia Kazimierz Konrad
muzyka Tadeusz Sygietyński, Tadeusz Suchocki
obsada Wiesław Gołas, Elżbieta Czyżewska, Edward Dziewoński,
opis filmu Do Polski przyjeżdża z Australii, zamożny farmer Robert Wolański (Wiesław Gołas) w celu znalezienia żony. Mężczyzna nie ma wygórowanych potrzeb. Dziewczyna ma być piękna i gospodarna. Znajomy dziennikarz Michał Żelazkiewicz (Edward Dziewoński) twierdzi, że w ciągu trzech dni znajdzie Robertowi odpowiednią kandydatkę. Podczas występu zespołu "Mazowsze", bohater zauważa jedną z chórzystek, Hankę (Elżbieta Czyżewska). W skutek nieporozumienia kobieta zostaje porwana i umieszczona w willi kapitana Klementa (Mieczysław Czechowicz), kuzyna Roberta. Australijczyk przekonany, że jest to dziewczyna "marząca o porwaniach" więzi ją całą noc. Hanka w końcu wraca do Gdyni, jednak coraz częściej myśli o Robercie.